Odstąpienie od umowy z nieuczciwym sprzedawcą
Na naszym rynku w ostatnim czasie powstają i działają liczne podmioty, które często pod nowymi nazwami zarządzane są przez te same osoby. Ich celem jest sprzedaż rzeczy najczęściej osobom starszym po wielokrotnie zawyżonych cenach.
Z jednej strony działalność taka wcale nie musi być bezprawna, bowiem często kupujący podejmują decyzję o zawarciu umowy w sposób świadomy, przekonani rewelacyjnymi technikami sprzedaży, które porównać można nieomalże do występów iluzjonisty. Sprzedający może zatem słusznie argumentować, że nie ma nic nielegalnego w tym, iż wykazał się on darem przekonywania. Na tym przecież polega generalnie sprzedaż wszelkich produktów i usług, a zasada swobody zawierania umów pozwala ustalić cenę towaru w kwocie w jakiej konsument jest gotów za niego zapłacić.
Powyższe nie oznacza jednak, że kupujący, który nabył rzecz w ramach promocyjnego pokazu, poza lokalem przedsiębiorstwa, nie ma możliwości rozmyślenia się z dokonanego zakupu. Pamiętać należy, że od podpisania umowy takiej sprzedaży mamy 14 dni na odstąpienie od niej. Istotne, żeby odstąpienie to nastąpiło na piśmie i zostało wysłane na adres siedziby sprzedającego listem poleconym, tak abyśmy mieli potwierdzenie jego nadania.
W swojej praktyce spotykam się często z nieuczciwymi praktykami sprzedających, którzy na wieść o chęci odstąpienia od umowy zaczynają zwodzić kupujących nieprawdziwymi informacjami. Warto pamiętać, że nie są prawdziwe twierdzenia jakoby od umowy nie można było odstąpić, z uwagi np. na „promocyjną cenę”.
Natarczywi sprzedawcy nierzadko proponują coraz to bardziej korzystne warunki umowy lub straszą sądem w wypadku wycofania się z umowy. W takim wypadku najlepiej bądź to zaprzestać rozmów z takim nieuczciwym kontrahentem, bądź poinformować go o ustanowieniu pełnomocnika i odsyłać go do swojego adwokata.
Warto wspomnieć, że jakkolwiek co do zasady odstąpienie od umowy wiąże się z obowiązkiem zwrotu otrzymanego towaru, na koszt kupującego, to od tej zasady istnieją wyjątki. Czasami możliwe jest – zgodnie z ustawą o prawach konsumenta – wezwanie sprzedającego do odbioru swojego towaru, zależy to od charakteru sprzedanej rzeczy.
Z przydatnych praktycznych uwag – nie warto osobiście fatygować się ze zwracanym sprzętem do siedziby firmy sprzedającego. Zwykle w takiej siedzibie nikogo nie zastaniemy i nie będzie komu zwrócić towaru. Lepszym rozwiązaniem jest wysłanie przedmiotów, wtedy będziemy dysponować potwierdzeniem ich nadania i to po drugiej stronie będzie leżała wina za ich nieodebranie. Warto również sfotografować zakupione towary, które chcemy zwrócić, aby wytrącić drugiej stronie możliwość nieuczciwego oskarżania o zużycie czy uszkodzenie rzeczy.
Oczywiście każda sprawa jest inna i posiada swoje niuanse, niemniej warto znać swoje prawa i nie dać się zastraszyć nieuczciwym sprzedawcom. Jako adwokat świadczę pomoc przy tego rodzaju zagadnieniach, zarówno na etapie odstępowania od umowy, jak i w toku dalszego rozwoju wypadków. Nie da się ukryć, że często nielojalny sprzedawca po zorientowaniu się, że ma do czynienia po drugiej strony z profesjonalnym pełnomocnikiem, jest bardziej skory do sprawnego i polubownego zakończenia całej sprawy.